O Nas
- Szczegóły
- Odsłony: 2296
I piętro, pok. nr 109
tel. 65 300 22 46
Do zadań Koordynatora ds. Komputeryzacji Pomocy Społecznej należy w szczególności:
- administracja serwerów, komputerów i urządzeń w sieci komputerowej;
- audyt, instalacja i aktualizacja systemów komputerowych i oprogramowania na komputerach;
- archiwizacja danych, administracja baz danych;
- planowanie i zakup nowego sprzętu komputerowego, części do modernizacji, systemów i oprogramowania oraz materiałów eksploatacyjnych do drukarek i kserokopiarek;
- dokonywanie zakupów niezbędnego wyposażenia do prowadzenia bieżącej działalności i organizowanie naprawy lub modernizacji sprzętu komputerowego;
- bieżąca pomoc i szkolenie pracowników w zakresie pracy w systemach i programach użytkowych;
- wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień kierownika Ośrodka.
- Szczegóły
- Odsłony: 5101
Opis świadczenia:
Środowiskowy Dom Samopomocy w Gostyniu jest placówką dziennego pobytu, dla pełnoletnich osób przewlekle psychicznie chorych oraz z niepełnosprawnością intelektualną. Celem placówki jest podtrzymanie i rozwijanie umiejętności samodzielnego życia, podniesienie poziomu zaradności życiowej, sprawności psychofizycznej, przystosowanie do funkcjonowania społecznego w środowisku.
Dom pracuje w systemie terapeutycznym, w którym odbywają się zajęcia indywidualne i zespołowe. W trakcie zajęć realizowany jest indywidualny plan postępowania wspierająco - aktywizujący dostosowany do potrzeb osoby niepełnosprawnej i zaburzonej psychicznie. Środowiskowy Dom Samopomocy świadczy usługi specjalistyczne przez 5 dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku, w godzinach od 7.00 do 15.00.
Dom świadczy swoje usługi dla osób z terenu gminy Gostyń, a w uzasadnionych przypadkach dla potrzebujących tej formy pomocy z gmin ościennych powiatu gostyńskiego, na zasadzie zawartego porozumienia. Z odległych części miasta i spoza zapewnia się uczestnikom transport na zajęcia oraz powrót do domu.
Odpłatność za pobyt w środowiskowym domu samopomocy:
Korzystanie z usług świadczonych w ośrodkach wsparcia osobom z zaburzeniami psychicznymi jest nieodpłatne. W przypadku ubiegania się o w/w usługę lub przy sporządzaniu aktualizacji rodzinnego wywiadu środowiskowego w przypadku korzystania z tych usług nie ustala się sytuacji dochodowej i majątkowej osób i rodzin.
Kto może wnioskować o świadczenie:
O świadczenie może ubiegać się pełnoletnia osoba przewlekle psychicznie chora oraz z niepełnosprawnością intelektualną, lub jej opiekun prawny.
Kryteria dochodowe:
Brak kryterium dochodowego.
Na jaki okres:
Okres, na jaki jest osoba umieszczona w środowiskowym domu samopomocy ustalany jest indywidualnie.
Termin przyjęcia do domu ustala kierownik domu w porozumieniu z osobą kierowaną lub jej opiekunem.
Gdzie i kiedy należy złożyć wniosek:
Wniosek należy złożyć w ośrodku pomocy społecznej właściwych dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
Wniosek można złożyć tradycyjnie (papierowo) w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń - Biuro Obsługi Klienta, pok. nr 1 (parter)
lub online przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.
Wymagane dokumenty:
- Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość wnioskodawcy – do wglądu.
- Wniosek osoby ubiegającej się o skierowanie do środowiskowego domu samopomocy lub jej przedstawiciela ustawowego
- Zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza psychiatrę lub neurologa o występujących zaburzeniach psychicznych,
- Zaświadczenie od lekarza rodzinnego o stanie zdrowia, o braku przeciwwskazań do uczestnictwa w zajęciach w ŚDS wraz z informacją o niestwierdzeniu nosicielstwa chorób zakaźnych oraz stanie fizycznym i samodzielności kierowanego,
- Orzeczenie o niepełnosprawności, o ile osoba takie posiada.
W toku postępowania administracyjnego ośrodek może wymagać dostarczenia także innych dokumentów, jeżeli jest to niezbędne do rozpatrzenia sprawy.
Na potrzeby prowadzonego postępowania ośrodek potwierdza za zgodność z oryginałem kopię otrzymanych dokumentów. Należy jednak podczas składania wniosku okazać pracownikowi oryginał dokumentu.
Termin załatwienia sprawy:
Postępowanie w sprawie skierowania do Ośrodka Wsparcia (ŚDS) kończy się wydaniem decyzji administracyjnej w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia wniosku wraz z wymaganą dokumentacją. W przypadku konieczności przeprowadzenia szczegółowego postępowania administracyjnego termin załatwienia sprawy może ulec wydłużeniu.
Decyzję administracyjną o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia, wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego. Wywiad przeprowadzany jest w terminie 14 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o konieczności jego przeprowadzenia. W sprawach niecierpiących zwłoki, wymagających pilnej interwencji pracownika socjalnego ośrodka pomocy społecznej, wywiad przeprowadza się niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o potrzebie przyznania świadczenia z pomocy społecznej. Wywiad przeprowadza się w miejscu zamieszkania osoby zainteresowanej lub rodziny albo w miejscu jej pobytu. Celem tej czynności jest zdiagnozowanie sytuacji życiowej rodziny/osoby ubiegającej się o przyznanie pomocy, tj. jej sytuacji osobistej, rodzinnej, zawodowej, materialnej, zdrowotnej etc.
Podstawa prawna przyznania świadczenia:
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Dokumenty do pobrania:
- wniosek o pomoc
- inne dokumenty, w tym oświadczenia, niezbędne do ustalenia prawa do zasiłku
- zaświadczenie lekarskie wystawione przez lekarza rodzinnego
- zaświadczenie lekarskie wystawione przez lekarza psychiatrę lub lekarza neurologa
Dokumenty dostępne są także w Biurze Obsługi Klienta - pok. nr 1, MGOPS, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń
Złóż wniosek on-line:
Wnioski można również złożyć przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.
- Szczegóły
- Odsłony: 5711
Opis świadczenia:
Domy pomocy społecznej to placówki przeznaczone dla osób wymagających całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, nie mogących samodzielnie funkcjonować w życiu codziennym, którym nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych.
Odpłatność za pobyt w domu pomocy społecznej:
Odpłatność ustalana jest w oparciu o ustawę o pomocy społecznej.
Obowiązani do opłaty za pobyt osoby w Domu Pomocy Społecznej są w kolejności:
1. osoba – mieszkaniec domu,
2. małżonek, zstępni (dorosłe dzieci) przed wstępnymi (rodzice),
3. gmina, z której osoba została skierowana do Domu Pomocy Społecznej.
Opłatę za pobyt w Domu Pomocy Społecznej wnoszą:
1. mieszkaniec DPS jednak nie więcej niż 70% swojego dochodu,
2. małżonek, zstępni przed wstępnymi pod warunkiem, że:
- w przypadku osoby samotnie gospodarującej, jeżeli jej dochód jest wyższy niż 300% kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej, jednak kwota dochodu pozostająca po wniesieniu opłaty nie może być niższa niż 300% tego kryterium,
- w przypadku osoby w rodzinie, jeżeli posiadany dochód na osobę jest wyższy niż 300% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie, z tym że kwota dochodu pozostająca po wniesieniu opłaty nie może być niższa niż 300% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie,
3. gmina, z której osoba została skierowana do placówki, w wysokości różnicy między średnim kosztem utrzymania w DPS, a opłatami wnoszonymi przez osoby zobowiązane.
Kto może wnioskować o świadczenie:
O skierowanie do domu pomocy społecznej może się ubiegać osoba, która z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności wymaga całodobowej opieki lub w jej imieniu osoba upoważniona, opiekun prawny za zgodą sądu.
Kryteria dochodowe:
Brak kryterium dochodowego.
Na jaki okres:
Okres, na jaki jest osoba umieszczona w domu pomocy społecznej ustalany jest indywidualnie.
Gdzie i kiedy należy złożyć wniosek:
Wniosek należy złożyć w ośrodku pomocy społecznej właściwych dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
Wniosek można złożyć tradycyjnie (papierowo) w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń - Biuro Obsługi Klienta, pok. nr 1 (parter)
lub online przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.
Wymagane dokumenty:
- Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość wnioskodawcy – do wglądu.
- Wniosek osoby ubiegającej się o umieszczenie w domu pomocy społecznej lub jej przedstawiciela ustawowego
- Zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia
W przypadku umieszczania w domu pomocy społecznej osób ubezwłasnowolnionych wymagane jest:
- postanowienie sądu o ubezwłasnowolnieniu
- postanowienie sądu o ustanowieniu opiekuna lub kuratora,
- postanowienie sądu zezwalające opiekunowi na umieszczenie osoby ubezwłasnowolnionej w domu pomocy społecznej.
W toku postępowania administracyjnego ośrodek może wymagać dostarczenia także innych dokumentów, jeżeli jest to niezbędne do rozpatrzenia sprawy.
Na potrzeby prowadzonego postępowania ośrodek potwierdza za zgodność z oryginałem kopię otrzymanych dokumentów. Należy jednak podczas składania wniosku okazać pracownikowi oryginał dokumentu.
Termin załatwienia sprawy:
Postępowanie w sprawie ustalenia prawa do zasiłku okresowego kończy się wydaniem decyzji administracyjnej w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia wniosku wraz z wymaganą dokumentacją. W przypadku konieczności przeprowadzenia szczegółowego postępowania administracyjnego termin załatwienia sprawy może ulec wydłużeniu.
Decyzję administracyjną o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia, wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego. Wywiad przeprowadzany jest w terminie 14 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o konieczności jego przeprowadzenia. W sprawach niecierpiących zwłoki, wymagających pilnej interwencji pracownika socjalnego ośrodka pomocy społecznej, wywiad przeprowadza się niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o potrzebie przyznania świadczenia z pomocy społecznej. Wywiad przeprowadza się w miejscu zamieszkania osoby zainteresowanej lub rodziny albo w miejscu jej pobytu. Celem tej czynności jest zdiagnozowanie sytuacji życiowej rodziny/osoby ubiegającej się o przyznanie pomocy, tj. jej sytuacji osobistej, rodzinnej, zawodowej, materialnej, zdrowotnej etc.
Podstawa prawna przyznania świadczenia:
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Dokumenty do pobrania:
- wniosek o pomoc
- oświadczenie o stanie majątkowym
- zaświadczenie o zarobkach
- oświadczenie o wynagrodzeniu
- oświadczenie o powierzchni gospodarstwa rolnego
- oświadczenie o opłacaniu składki na ubezpieczenie społeczne rolników
- inne dokumenty, w tym oświadczenia, niezbędne do ustalenia prawa do zasiłku
- zaświadczenie lekarskie
- zaświadczenie psychologa
- zaświadczenie lekarza psychiatry
Dokumenty dostępne są także w Biurze Obsługi Klienta - pok. nr 1, MGOPS, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń
Złóż wniosek on-line:
Wnioski można również złożyć przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.
- Szczegóły
- Odsłony: 5136
Opis świadczenia:
Specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi stanowią istotną formę wsparcia dla osób, które z powodu choroby psychicznej lub niepełnosprawności intelektualnej mają poważne trudności w codziennym funkcjonowaniu. Są świadczone przez osoby posiadające kwalifikacje do wykonywania zawodu: m.in. psychologa, pedagoga, pielęgniarki, terapeuty czy opiekuna medycznego.
Świadczenie usług odbywa się w miejscu zamieszkania klienta, mogą być świadczone codziennie od poniedziałku do niedzieli w godz. 7:00 - 17:00 od poniedziałku do piątku.
Zakres specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi obejmuje przede wszystkim:
- Uczenie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia,
- Pielęgnacja – jako wspieranie procesu leczenia,
- Rehabilitacja fizyczna i usprawnianie zaburzonych funkcji organizmu,
- Pomoc mieszkaniowa.
Odpłatność za świadczone usługi:
Odpłatność ustalana jest w oparciu o ustawę o pomocy społecznej oraz na podstawie Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005 r. w sprawie specjalistycznych usług opiekuńczych.
Kto może wnioskować o świadczenie:
Specjalistyczne usługi opiekuńcze dla osób z zaburzeniami psychicznymi świadczone są w szczególności osobom samotnym lub rodzinie, które ze względu na niepełnosprawność intelektualną czy zaburzenia psychiczne nie są w stanie samodzielnie funkcjonować.
Kryteria dochodowe:
Brak kryterium dochodowego.
Na jaki okres:
Okres, na jakie są przyznawane usługi określany jest przez kierownika ośrodka w porozumieniu z osobą wnioskującą o przyznanie usług.
Gdzie i kiedy należy złożyć wniosek:
Wniosek należy złożyć w ośrodku pomocy społecznej właściwych dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
Wniosek można złożyć tradycyjnie (papierowo) w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń - Biuro Obsługi Klienta, pok. nr 1 (parter)
lub online przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.
Wymagane dokumenty:
- Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość wnioskodawcy – do wglądu.
- Wniosek osoby lub jej przedstawiciela ustawowego bądź innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego.
- Zaświadczenie lekarskie potwierdzające konieczność przyznania usług opiekuńczych lub zaświadczenie lekarskie wystawione przez psychiatrę/neurologa potwierdzające konieczność korzystania ze specjalistycznych usług opiekuńczych lub zaświadczenie lekarskie dotyczące zakresu: rehabilitacji, usług pielęgniarskich.
- Dokumenty potwierdzające dochody oraz inne zaświadczenia wykazujące sytuację materialną, bytową i zdrowotną rodziny, w szczególności:
- zaświadczenie albo oświadczenie o wysokości wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia, zawierające informacje o wysokości potrąconej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe;
- oświadczenie o dodatkowych dochodach z pracy dorywczej;
- decyzja właściwego organu w sprawie renty, emerytury, świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego, emerytury pomostowej oraz renty socjalnej;
- orzeczenie komisji do spraw inwalidztwa i zatrudnienia wydanego przed dniem 1 września 1997 r., orzeczenie lekarza orzecznika o niezdolności do pracy, niezdolności do samodzielnej egzystencji, orzeczenie komisji lekarskiej;
- orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie o stopniu niepełnosprawności;
- odpowiednie zaświadczenia lekarskie;
- wyrok sądu lub odcinki przekazów pocztowych w przypadku otrzymywania alimentów;
- zaświadczenie urzędu gminy albo oświadczenie o powierzchni gospodarstwa rolnego w hektarach przeliczeniowych;
- dokument określający status cudzoziemca w Rzeczypospolitej Polskiej;
- oświadczenie o stanie majątkowym.
W toku postępowania administracyjnego ośrodek może wymagać dostarczenia także innych dokumentów, jeżeli jest to niezbędne do rozpatrzenia sprawy.
Na potrzeby prowadzonego postępowania ośrodek potwierdza za zgodność z oryginałem kopię otrzymanych dokumentów. Należy jednak podczas składania wniosku okazać pracownikowi oryginał dokumentu.
Termin załatwienia sprawy:
Postępowanie w sprawie ustalenia prawa do specjalistycznych uslug opiekuńczych kończy się wydaniem decyzji administracyjnej w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia wniosku wraz z wymaganą dokumentacją. W przypadku konieczności przeprowadzenia szczegółowego postępowania administracyjnego termin załatwienia sprawy może ulec wydłużeniu.
Decyzję administracyjną o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia, wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego. Wywiad przeprowadzany jest w terminie 14 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o konieczności jego przeprowadzenia. W sprawach niecierpiących zwłoki, wymagających pilnej interwencji pracownika socjalnego ośrodka pomocy społecznej, wywiad przeprowadza się niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o potrzebie przyznania świadczenia z pomocy społecznej. Wywiad przeprowadza się w miejscu zamieszkania osoby zainteresowanej lub rodziny albo w miejscu jej pobytu. Celem tej czynności jest zdiagnozowanie sytuacji życiowej rodziny/osoby ubiegającej się o przyznanie pomocy, tj. jej sytuacji osobistej, rodzinnej, zawodowej, materialnej, zdrowotnej etc.
Podstawa prawna przyznania świadczenia:
Ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej
Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Dokumenty do pobrania:
- wniosek o pomoc
- oświadczenie o stanie majątkowym
- zaświadczenie o zarobkach
- oświadczenie o wynagrodzeniu
- oświadczenie o uzyskaniu jednorazowego dochodu
- oświadczenie o powierzchni gospodarstwa rolnego
- oświadczenie o opłacaniu składki na ubezpieczenie społeczne rolników
- inne dokumenty, w tym oświadczenia, niezbędne do ustalenia prawa do zasiłku
- zaświadczenie lekarskie potwierdzające konieczność przyznania usług opiekuńczych
- zaświadczenie lekarskie dotyczące zakresu rehabilitacji i usług pielęgniarskich
- zaświadczenie lekarza psychiatry
Dokumenty dostępne są także w Biurze Obsługi Klienta - pok. nr 1, MGOPS, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń
Złóż wniosek on-line:
Wnioski można również złożyć przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.
- Szczegóły
- Odsłony: 6766
Opis świadczenia:
Usługi opiekuńcze to jedna z form pomocy udzielanej w ramach systemu wsparcia socjalnego. Mogą z niej skorzystać osoby z niepełnosprawnością, a także osoby chore krótkoterminowo albo przewlekle, osoby starsze i osoby samotne, jeśli potrzebują na co dzień pomocy innych osób, a nie mogą jej uzyskać od osób, które wspólnie z nią mieszkają i innych członków rodziny, tzw. wstępnych i zstępnych, czyli dzieci, wnuków, sióstr, braci, dalszej rodziny.
Usługi świadczone są w domu podopiecznego w godzinach od 7.00 do 17.00 od poniedziałku do piątku.
Usługi opiekuńcze obejmują pomoc w 4 obszarach:
- Zaspokojenie codziennych potrzeb życiowych podopiecznego.
- Opieka higieniczna nad podopiecznym i jego otoczeniem.
- Zabiegi pielęgnacyjne zalecane przez lekarza.
- Zapewnienie, w miarę możliwości kontaktów podopiecznego z otoczeniem.
Specjalistyczne usługi opiekuńcze to usługi opiekuńcze dostosowane do szczególnych potrzeb wynikających z typu schorzenia lub niepełnosprawności. Takie usługi świadczone są przez osoby ze specjalistycznym przygotowaniem zawodowym, np. pielęgniarkę, psychologa, pedagoga, logopedę, pracownika socjalnego, terapeutę zajęciowego, asystenta osoby niepełnosprawnej, rehabilitanta.
O wsparcie w postaci specjalistycznych usług opiekuńczych mogą ubiegać się osoby z niepełnosprawnością, niesamodzielne, niezaradne z powodu różnych zaburzeń (innych niż psychicznie) oraz osoby samotne.
Warunkiem uzyskania takiej pomocy jest fakt, że osoby te wymagają indywidualnego wsparcia, ponieważ w wyniku pogłębiającej się choroby nie są w stanie zaspokoić swoich podstawowych potrzeb.
Specjalistyczne usługi opiekuńcze obejmują następujące obszary wsparcia:
- Uczenie i rozwijanie u podopiecznego umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia.
- Pielęgnacje podopiecznego.
- Rehabilitacją fizyczną i usprawnianie zaburzonych funkcji organizmu.
Odpłatność za świadczone usługi:
Odpłatność ustalana jest w oparciu o ustawę o pomocy społecznej oraz na podstawie Uchwały nr VIII/66/24 Rady Miejskiej w Gostyniu z dnia 2 grudnia 2024 roku w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, oraz szczegółowe warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również tryb ich pobierania.
Kto może wnioskować o świadczenie:
O pomoc w formie usług opiekuńczych, specjalistycznych usług opiekuńczych może wnioskować osoba samotna, osoba w rodzinie, która z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymaga pomocy innych osób, a jest jej pozbawiona, przysługuje pomoc w formie usług opiekuńczych lub specjalistycznych usług opiekuńczych.
Kryteria dochodowe:
Brak kryterium dochodowego.
Na jaki okres:
Okres, na jakie są przyznawane usługi określany jest przez kierownika ośrodka w porozumieniu z osobą wnioskującą o przyznanie usług.
Gdzie i kiedy należy złożyć wniosek:
Wniosek należy złożyć w ośrodku pomocy społecznej właściwych dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
Wniosek można złożyć tradycyjnie (papierowo) w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń - Biuro Obsługi Klienta, pok. nr 1 (parter)
lub online przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.
Wymagane dokumenty:
- Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość wnioskodawcy – do wglądu.
- Wniosek osoby lub jej przedstawiciela ustawowego bądź innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego.
- Zaświadczenie lekarskie potwierdzające konieczność przyznania usług opiekuńczych lub zaświadczenie lekarskie wystawione przez psychiatrę/neurologa potwierdzające konieczność korzystania ze specjalistycznych usług opiekuńczych lub zaświadczenie lekarskie dotyczące zakresu: rehabilitacji, usług pielęgniarskich.
- Dokumenty potwierdzające dochody oraz inne zaświadczenia wykazujące sytuację materialną, bytową i zdrowotną rodziny, w szczególności:
- zaświadczenie albo oświadczenie o wysokości wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia, zawierające informacje o wysokości potrąconej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe;
- oświadczenie o dodatkowych dochodach z pracy dorywczej;
- decyzja właściwego organu w sprawie renty, emerytury, świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego, emerytury pomostowej oraz renty socjalnej;
- orzeczenie komisji do spraw inwalidztwa i zatrudnienia wydanego przed dniem 1 września 1997 r., orzeczenie lekarza orzecznika o niezdolności do pracy, niezdolności do samodzielnej egzystencji, orzeczenie komisji lekarskiej;
- orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie o stopniu niepełnosprawności;
- odpowiednie zaświadczenia lekarskie;
- wyrok sądu lub odcinki przekazów pocztowych w przypadku otrzymywania alimentów;
- zaświadczenie urzędu gminy albo oświadczenie o powierzchni gospodarstwa rolnego w hektarach przeliczeniowych;
- dokument określający status cudzoziemca w Rzeczypospolitej Polskiej;
- oświadczenie o stanie majątkowym.
W toku postępowania administracyjnego ośrodek może wymagać dostarczenia także innych dokumentów, jeżeli jest to niezbędne do rozpatrzenia sprawy.
Na potrzeby prowadzonego postępowania ośrodek potwierdza za zgodność z oryginałem kopię otrzymanych dokumentów. Należy jednak podczas składania wniosku okazać pracownikowi oryginał dokumentu.
Termin załatwienia sprawy:
Postępowanie w sprawie ustalenia prawa do usług opiekuńczych kończy się wydaniem decyzji administracyjnej w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia wniosku wraz z wymaganą dokumentacją. W przypadku konieczności przeprowadzenia szczegółowego postępowania administracyjnego termin załatwienia sprawy może ulec wydłużeniu.
Decyzję administracyjną o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia, wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego. Wywiad przeprowadzany jest w terminie 14 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o konieczności jego przeprowadzenia. W sprawach niecierpiących zwłoki, wymagających pilnej interwencji pracownika socjalnego ośrodka pomocy społecznej, wywiad przeprowadza się niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o potrzebie przyznania świadczenia z pomocy społecznej. Wywiad przeprowadza się w miejscu zamieszkania osoby zainteresowanej lub rodziny albo w miejscu jej pobytu. Celem tej czynności jest zdiagnozowanie sytuacji życiowej rodziny/osoby ubiegającej się o przyznanie pomocy, tj. jej sytuacji osobistej, rodzinnej, zawodowej, materialnej, zdrowotnej etc.
Podstawa prawna przyznania świadczenia:
Ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej
Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Dokumenty do pobrania:
- wniosek o pomoc
- oświadczenie o stanie majątkowym
- zaświadczenie o zarobkach
- oświadczenie o wynagrodzeniu
- oświadczenie o uzyskaniu jednorazowego dochodu
- oświadczenie o powierzchni gospodarstwa rolnego
- oświadczenie o opłacaniu składki na ubezpieczenie społeczne rolników
- inne dokumenty, w tym oświadczenia, niezbędne do ustalenia prawa do zasiłku
- zaświadczenie lekarskie dotyczące zakresu rehabilitacji i usług pielęgniarskich
Dokumenty dostępne są także w Biurze Obsługi Klienta - pok. nr 1, MGOPS, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń
Złóż wniosek on-line:
Wnioski można również złożyć przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.
- Szczegóły
- Odsłony: 3265
Opis świadczenia:
Wynagrodzenie należne opiekunowi za sprawowanie opieki prawnej przyznane jest przez sąd, a realizowane jest przez ośrodek pomocy społecznej.
Wysokość świadczenia:
Wysokość wynagrodzenie za sprawowanie opieki ustalona jest przez właściwy sąd.
Kto może wnioskować o świadczenie:
Wnioskować o wypłatę wynagrodzenia może osoba wskazana w orzeczeniu sądowym jako opiekun.
Kryteria dochodowe:
Brak kryterium dochodowego.
Na jaki okres:
Wynagrodzenie wypłaca się na okres na jaki zostało przyznane w treści orzeczenia sądowego.
Każdy opiekun zobowiązany jest poinformować ośrodek o zaprzestaniu pełnienia funkcji opiekuna prawnego, ponieważ z chwilą ustania sprawowania opieki wynagrodzenie z tego tytułu nie będzie przysługiwać.
Gdzie i kiedy należy złożyć wniosek:
Orzeczenie sądowe należy złożyć w ośrodku pomocy społecznej właściwych dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
Orzeczenie można złożyć w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń - Biuro Obsługi Klienta, pok. nr 1 (parter)
Wymagane dokumenty:
- Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość wnioskodawcy – do wglądu.
- Prawomocne orzeczenie sądowe przyznające wynagrodzenie należne opiekunowi z tytułu sprawowania opieki.
- Numer konta bankowego.
W toku postępowania administracyjnego ośrodek może wymagać dostarczenia także innych dokumentów, jeżeli jest to niezbędne do rozpatrzenia sprawy.
Na potrzeby prowadzonego postępowania ośrodek potwierdza za zgodność z oryginałem kopię otrzymanych dokumentów.
Termin wypłaty świadczenia:
Wynagrodzenie wypłacane jest do końca danego miesiąca.
Podstawa prawna przyznania świadczenia:
Ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Dokumenty do pobrania:
Dokumenty dostępne są także w Biurze Obsługi Klienta - pok. nr 1, MGOPS, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń
- Szczegóły
- Odsłony: 5051
Opis świadczenia:
Umożliwienie osobom lub rodzinom poszkodowanym w wyniku zdarzenia losowego lub klęski żywiołowej dostarczenia środków na zaspokojenie niezbędnych potrzeb życiowych.
Wysokość świadczenia:
Ustawa nie określa wysokości zasiłku celowego z tytułu zdarzenia losowego lub klęski żywiołowej. Kwota zasiłku ustalana jest odpowiednio do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy przy uwzględnieniu możliwości finansowych ośrodka. Nie bez znaczenia jest również liczba osób uprawnionych do zasiłku celowego, szczególnie w przypadku klęsk żywiołowych, dotykających rozległych terenów.
Świadczenie nie podlega zwrotowi.
Kto może wnioskować o świadczenie:
Świadczenie to może być przyznane osobie albo rodzinie, które poniosły straty w wyniku zdarzenia losowego lub klęski żywiołowej.
Kryteria dochodowe:
Brak kryterium dochodowego.
Na jaki okres:
Zasiłek celowy z tytułu zdarzenia losowego lub klęski żywiołowej jest zasadniczo świadczeniem o charakterze jednorazowym, przyznawanym w danym miesiącu kalendarzowym, w którym został złożony wniosek z dokumentacją.
Gdzie i kiedy należy złożyć wniosek:
Wniosek należy złożyć w ośrodku pomocy społecznej właściwych dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
Wniosek można złożyć tradycyjnie (papierowo) w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń - Biuro Obsługi Klienta, pok. nr 1 (parter)
lub online przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.
Wymagane dokumenty:
- Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość wnioskodawcy – do wglądu.
- Wniosek osoby lub jej przedstawiciela ustawowego bądź innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego.
- Numer konta bankowego.
- Dokumenty potwierdzające dochody oraz inne zaświadczenia wykazujące sytuację materialną, bytową i zdrowotną rodziny, w szczególności:
- zaświadczenie albo oświadczenie o wysokości wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia, zawierające informacje o wysokości potrąconej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe;
- oświadczenie o dodatkowych dochodach z pracy dorywczej;
- decyzja właściwego organu w sprawie renty, emerytury, świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego, emerytury pomostowej oraz renty socjalnej;
- orzeczenie komisji do spraw inwalidztwa i zatrudnienia wydanego przed dniem 1 września 1997 r., orzeczenie lekarza orzecznika o niezdolności do pracy, niezdolności do samodzielnej egzystencji, orzeczenie komisji lekarskiej;
- orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie o stopniu niepełnosprawności;
- wyrok sądu lub odcinki przekazów pocztowych w przypadku otrzymywania alimentów;
- zaświadczenie urzędu gminy albo oświadczenie o powierzchni gospodarstwa rolnego w hektarach przeliczeniowych;
- dokument określający status cudzoziemca w Rzeczypospolitej Polskiej;
- oświadczenie o stanie majątkowym.
W toku postępowania administracyjnego ośrodek może wymagać dostarczenia także innych dokumentów, jeżeli jest to niezbędne do rozpatrzenia sprawy.
Na potrzeby prowadzonego postępowania ośrodek potwierdza za zgodność z oryginałem kopię otrzymanych dokumentów. Należy jednak podczas składania wniosku okazać pracownikowi oryginał dokumentu.
Termin załatwienia sprawy:
Postępowanie w sprawie ustalenia prawa do zasiłku celowego kończy się wydaniem decyzji administracyjnej w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia wniosku wraz z wymaganą dokumentacją. W przypadku konieczności przeprowadzenia szczegółowego postępowania administracyjnego termin załatwienia sprawy może ulec wydłużeniu.
Decyzję administracyjną o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia, wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego. Wywiad przeprowadzany jest w terminie 14 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o konieczności jego przeprowadzenia. W sprawach niecierpiących zwłoki, wymagających pilnej interwencji pracownika socjalnego ośrodka pomocy społecznej, wywiad przeprowadza się niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o potrzebie przyznania świadczenia z pomocy społecznej. Wywiad przeprowadza się w miejscu zamieszkania osoby zainteresowanej lub rodziny albo w miejscu jej pobytu. Celem tej czynności jest zdiagnozowanie sytuacji życiowej rodziny/osoby ubiegającej się o przyznanie pomocy, tj. jej sytuacji osobistej, rodzinnej, zawodowej, materialnej, zdrowotnej etc.
Termin wypłaty świadczenia:
Termin wypłaty świadczenia zostaje wskazany w decyzji; następuje po jej uprawomocnieniu się.
Podstawa prawna przyznania świadczenia:
Ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej
Dokumenty do pobrania:
- wniosek o pomoc
- numer konta
- oświadczenie o stanie majątkowym
- zaświadczenie o zarobkach
- oświadczenie o wynagrodzeniu
- oświadczenie o statusie osoby bezrobotnej ????
- oświadczenie o powierzchni gospodarstwa rolnego
- oświadczenie o opłacaniu składki na ubezpieczenie społeczne rolników
- inne dokumenty, w tym oświadczenia, niezbędne do ustalenia prawa do zasiłku
Dokumenty dostępne są także w Biurze Obsługi Klienta - pok. nr 1, MGOPS, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń
Złóż wniosek on-line:
Wnioski można również złożyć przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.
- Szczegóły
- Odsłony: 5347
Opis świadczenia:
Zasiłek stały przysługuje osobom pełnoletnim pozostającym w rodzinach lub samotnie gospodarującym, niezdolnym do pracy z powodu wieku lub całkowicie niezdolnym do pracy.
Osobie, która nie jest objęta obowiązkowym ubezpieczeniem zdrowotnym, ośrodek w ramach zasiłku stałego opłaca składkę zdrowotną na czas przyznania świadczenia.
Wysokość świadczenia:
Zasiłek stały ustala się w wysokości:
- w przypadku osoby samotnie gospodarującej - różnicy między kwotą stanowiącą 130% kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej a dochodem tej osoby, z tym że kwota zasiłku nie może być wyższa niż 1229 zł miesięcznie;
- w przypadku osoby w rodzinie - różnicy między kwotą stanowiącą 130% kryterium dochodowego na osobę w rodzinie a dochodem na osobę w rodzinie.
Kwota zasiłku stałego nie może być niższa niż 100 zł miesięcznie.
W przypadku zbiegu uprawnień do zasiłku stałego i renty socjalnej, świadczenia pielęgnacyjnego, specjalnego zasiłku opiekuńczego, dodatku z tytułu samotnego wychowywania dziecka i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych na skutek upływu ustawowego okresu jego pobierania lub zasiłku dla opiekuna, zasiłek stały nie przysługuje
Osobę przebywającą w domu pomocy społecznej lub ubiegającą się o przyjęcie do niego uznaje się za osobę samotnie gospodarującą, jeżeli przed przyjęciem do domu pomocy społecznej lub rozpoczęciem oczekiwania na miejsce w takim domu była uprawniona do zasiłku stałego.
Przy ustalaniu uprawnienia oraz wysokości zasiłku stałego do dochodu nie wlicza się kwoty zasiłku okresowego.
Kto może wnioskować o świadczenie:
Zasiłek stały przysługuje:
- pełnoletniej osobie samotnie gospodarującej, niezdolnej do pracy z powodu wieku lub całkowicie niezdolnej do pracy,
- pełnoletniej osobie pozostającej w rodzinie, niezdolnej do pracy z powodu wieku lub całkowicie niezdolnej do pracy.
Kryteria dochodowe:
- 1010 zł dla osoby samotnie gospodarującej
- 823 zł dla osoby w rodzinie.
Na jaki okres:
Zasiłek stały przyznaje się na okres ważności orzeczenia o niezdolności do pracy lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności.
Gdzie i kiedy należy złożyć wniosek:
Wniosek należy złożyć w ośrodku pomocy społecznej właściwych dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
Wniosek można złożyć tradycyjnie (papierowo) w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń - Biuro Obsługi Klienta, pok. nr 1 (parter)
lub online przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.
Wymagane dokumenty:
- Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość wnioskodawcy – do wglądu.
- Wniosek osoby lub jej przedstawiciela ustawowego bądź innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego.
- Numer konta bankowego.
- Dokumenty potwierdzające dochody oraz inne zaświadczenia wykazujące sytuację materialną, bytową i zdrowotną rodziny, w szczególności:
- zaświadczenie albo oświadczenie o wysokości wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia, zawierające informacje o wysokości potrąconej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe;
- oświadczenie o dodatkowych dochodach z pracy dorywczej;
- decyzja właściwego organu w sprawie renty, emerytury, świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego, emerytury pomostowej oraz renty socjalnej;
- orzeczenie komisji do spraw inwalidztwa i zatrudnienia wydanego przed dniem 1 września 1997 r., orzeczenie lekarza orzecznika o niezdolności do pracy, niezdolności do samodzielnej egzystencji, orzeczenie komisji lekarskiej;
- orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie o stopniu niepełnosprawności;
- wyrok sądu lub odcinki przekazów pocztowych w przypadku otrzymywania alimentów;
- zaświadczenie urzędu gminy albo oświadczenie o powierzchni gospodarstwa rolnego w hektarach przeliczeniowych;
- dokument określający status cudzoziemca w Rzeczypospolitej Polskiej;
- oświadczenie o stanie majątkowym.
W toku postępowania administracyjnego ośrodek może wymagać dostarczenia także innych dokumentów, jeżeli jest to niezbędne do rozpatrzenia sprawy.
Na potrzeby prowadzonego postępowania ośrodek potwierdza za zgodność z oryginałem kopię otrzymanych dokumentów. Należy jednak podczas składania wniosku okazać pracownikowi oryginał dokumentu.
Termin załatwienia sprawy:
Postępowanie w sprawie ustalenia prawa do zasiłku stałego kończy się wydaniem decyzji administracyjnej w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia wniosku wraz z wymaganą dokumentacją. W przypadku konieczności przeprowadzenia szczegółowego postępowania administracyjnego termin załatwienia sprawy może ulec wydłużeniu.
Decyzję administracyjną o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia, wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego. Wywiad przeprowadzany jest w terminie 14 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o konieczności jego przeprowadzenia. W sprawach niecierpiących zwłoki, wymagających pilnej interwencji pracownika socjalnego ośrodka pomocy społecznej, wywiad przeprowadza się niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o potrzebie przyznania świadczenia z pomocy społecznej. Wywiad przeprowadza się w miejscu zamieszkania osoby zainteresowanej lub rodziny albo w miejscu jej pobytu. Celem tej czynności jest zdiagnozowanie sytuacji życiowej rodziny/osoby ubiegającej się o przyznanie pomocy, tj. jej sytuacji osobistej, rodzinnej, zawodowej, materialnej, zdrowotnej etc.
Termin wypłaty świadczenia:
Termin wypłaty świadczenia zostaje wskazany w decyzji; następuje po jej uprawomocnieniu się.
Podstawa prawna przyznania świadczenia:
Ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Dokumenty do pobrania:
- wniosek o pomoc
- numer konta
- oświadczenie o stanie majątkowym
- zaświadczenie o zarobkach
- oświadczenie o wynagrodzeniu
- oświadczenie o uzyskaniu jednorazowego dochodu
- oświadczenie o statusie osoby bezrobotnej
- oświadczenie o powierzchni gospodarstwa rolnego
- oświadczenie o opłacaniu składki na ubezpieczenie społeczne rolników
- inne dokumenty, w tym oświadczenia, niezbędne do ustalenia prawa do zasiłku
Dokumenty dostępne są także w Biurze Obsługi Klienta - pok. nr 1, MGOPS, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń
Złóż wniosek on-line:
Wnioski można również złożyć przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.
- Szczegóły
- Odsłony: 5145
Opis świadczenia:
Zasiłek okresowy jest specjalną formą pomocy pieniężnej, jaką państwo polskie wypłaca potrzebującym obywatelom w ramach prowadzonej polityki społecznej. Świadczenie przyznawane jest przede wszystkim tym, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji życiowej. Mowa między innymi o przewlekle chorych, niepełnosprawnych czy bezrobotnych obywatelach Rzeczypospolitej.
Wysokość świadczenia:
Zasiłek okresowy ustala się:
- w przypadku osoby samotnie gospodarującej - do wysokości różnicy między kryterium dochodowym osoby samotnie gospodarującej a dochodem tej osoby, z tym że miesięczna kwota zasiłku nie może być wyższa niż wysokość kryterium dochodowego na osobę w rodzinie.
- w przypadku rodziny - do wysokości różnicy między kryterium dochodowym rodziny a dochodem tej rodziny.
Kwota zasiłku okresowego nie może być niższa niż 20 zł miesięcznie.
Kto może wnioskować o świadczenie:
Zasiłek okresowy przyznawany jest przede wszystkim tym, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji życiowej. Jako przykładowe przesłanki ustawodawca wskazał niepełnosprawność, bezrobocie czy fakt zmagania się z długotrwałą i ciężką w swych skutkach chorobą. Oczywiście pracownicy ośrodków pomocy społecznej każdy przypadek traktują indywidualnie. Sytuacja życiowa uprawniająca do otrzymania świadczenia jest oceniana osobno dla każdego wnioskodawcy.
Zasiłek stały przysługuje:
- pełnoletniej osobie samotnie gospodarującej, niezdolnej do pracy z powodu wieku lub całkowicie niezdolnej do pracy, jeżeli jej dochód jest niższy od kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej;
- pełnoletniej osobie pozostającej w rodzinie, niezdolnej do pracy z powodu wieku lub całkowicie niezdolnej do pracy, jeżeli jej dochód, jak również dochód na osobę w rodzinie są niższe od kryterium dochodowego na osobę w rodzinie.
Kryteria dochodowe:
- 1010 zł dla osoby samotnie gospodarującej
- 823 zł dla osoby w rodzinie.
Na jaki okres:
Okres, na jaki jest przyznawany zasiłek okresowy, ustala ośrodek pomocy społecznej na podstawie okoliczności sprawy.
Gdzie i kiedy należy złożyć wniosek:
Wniosek należy złożyć w ośrodku pomocy społecznej właściwych dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
Wniosek można złożyć tradycyjnie (papierowo) w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń - Biuro Obsługi Klienta, pok. nr 1 (parter)
lub online przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.
Wymagane dokumenty:
- Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość wnioskodawcy – do wglądu.
- Wniosek osoby lub jej przedstawiciela ustawowego bądź innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego.
- Numer konta bankowego.
- Dokumenty potwierdzające dochody oraz inne zaświadczenia wykazujące sytuację materialną, bytową i zdrowotną rodziny, w szczególności:
- zaświadczenie albo oświadczenie o wysokości wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia, zawierające informacje o wysokości potrąconej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe;
- oświadczenie o dodatkowych dochodach z pracy dorywczej;
- decyzja właściwego organu w sprawie renty, emerytury, świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego, emerytury pomostowej oraz renty socjalnej;
- orzeczenie komisji do spraw inwalidztwa i zatrudnienia wydanego przed dniem 1 września 1997 r., orzeczenie lekarza orzecznika o niezdolności do pracy, niezdolności do samodzielnej egzystencji, orzeczenie komisji lekarskiej;
- orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie o stopniu niepełnosprawności;
- zaświadczenie lekarskie potwierdzające przewlekłą chorobę;
- wyrok sądu lub odcinki przekazów pocztowych w przypadku otrzymywania alimentów;
- zaświadczenie urzędu gminy albo oświadczenie o powierzchni gospodarstwa rolnego w hektarach przeliczeniowych;
- dokument określający status cudzoziemca w Rzeczypospolitej Polskiej;
- oświadczenie o stanie majątkowym.
W toku postępowania administracyjnego ośrodek może wymagać dostarczenia także innych dokumentów, jeżeli jest to niezbędne do rozpatrzenia sprawy.
Na potrzeby prowadzonego postępowania ośrodek potwierdza za zgodność z oryginałem kopię otrzymanych dokumentów. Należy jednak podczas składania wniosku okazać pracownikowi oryginał dokumentu.
Termin załatwienia sprawy:
Postępowanie w sprawie ustalenia prawa do zasiłku okresowego kończy się wydaniem decyzji administracyjnej w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia wniosku wraz z wymaganą dokumentacją. W przypadku konieczności przeprowadzenia szczegółowego postępowania administracyjnego termin załatwienia sprawy może ulec wydłużeniu.
Decyzję administracyjną o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia, wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego. Wywiad przeprowadzany jest w terminie 14 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o konieczności jego przeprowadzenia. W sprawach niecierpiących zwłoki, wymagających pilnej interwencji pracownika socjalnego ośrodka pomocy społecznej, wywiad przeprowadza się niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o potrzebie przyznania świadczenia z pomocy społecznej. Wywiad przeprowadza się w miejscu zamieszkania osoby zainteresowanej lub rodziny albo w miejscu jej pobytu. Celem tej czynności jest zdiagnozowanie sytuacji życiowej rodziny/osoby ubiegającej się o przyznanie pomocy, tj. jej sytuacji osobistej, rodzinnej, zawodowej, materialnej, zdrowotnej etc.
Termin wypłaty świadczenia:
Termin wypłaty świadczenia zostaje wskazany w decyzji; następuje po jej uprawomocnieniu się.
Podstawa prawna przyznania świadczenia:
Ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Dokumenty do pobrania:
- wniosek o pomoc
- numer konta
- oświadczenie o stanie majątkowym
- zaświadczenie o zarobkach
- oświadczenie o wynagrodzeniu
- oświadczenie o uzyskaniu jednorazowego dochodu
- oświadczenie o statusie osoby bezrobotnej
- oświadczenie o powierzchni gospodarstwa rolnego
- oświadczenie o opłacaniu składki na ubezpieczenie społeczne rolników
- inne dokumenty, w tym oświadczenia, niezbędne do ustalenia prawa do zasiłku
Dokumenty dostępne są także w Biurze Obsługi Klienta - pok. nr 1, MGOPS, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń
Złóż wniosek on-line:
Wnioski można również złożyć przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.
- Szczegóły
- Odsłony: 21760
Opis świadczenia:
Specjalny zasiłek celowy jest to jednorazowe świadczenie, przyznawane na konkretny cel. Może zostać przyznane wyłącznie w szczególnie uzasadnionych przypadkach. Szczególna okoliczność to taka sytuacja, która jest wyjątkowo dotkliwa dla wnioskodawcy, nagła, nie jest jej w stanie pokonać za pomocą własnych możliwości, wynika ze zdarzeń nienależących do zdarzeń codziennych.
Wysokość świadczenia:
Kwota zasiłku ustalana jest odpowiednio do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy przy uwzględnieniu możliwości finansowych ośrodka. Jednakże wysokość zasiłku nie może przekraczać odpowiednio kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej lub rodziny.
Kto może wnioskować o świadczenie:
Osoba samotnie gospodarująca lub rodzina, przekraczająca ustawowe kryterium dochodowe, wyłącznie w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
Ponadto winna również wystąpić co najmniej jedna z niżej wymienionych okoliczności:
- sieroctwo,
- bezdomność,
- bezrobocie,
- niepełnosprawność,
- długotrwała lub ciężka choroba,
- przemoc w rodzinie,
- potrzeba ochrony ofiar handlu ludźmi,
- potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietność,
- bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych,
- trudność w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy,
- trudność w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,
- alkoholizm lub narkomania,
- zdarzenie losowe i sytuacja kryzysowa,
- klęska żywiołowa lub ekologiczna.
Kryteria dochodowe:
W celu przyznania specjalnego zasiłku celowego mogą się ubiegać osoby lub rodziny o dochodach przekraczających: 1010 zł dla osoby samotnie gospodarującej oraz 823 zł dla osoby w rodzinie, wyłącznie w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
Na jaki okres:
Specjalny zasiłek celowy jest świadczeniem o charakterze jednorazowym, przyznawanym w danym miesiącu kalendarzowym, w którym został złożony wniosek z dokumentacją.
Gdzie i kiedy należy złożyć wniosek:
Wniosek należy złożyć w ośrodku pomocy społecznej właściwych dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
Wniosek można złożyć tradycyjnie (papierowo) w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń - Biuro Obsługi Klienta, pok. nr 1 (parter)
lub online przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.
Wymagane dokumenty:
- Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość wnioskodawcy – do wglądu.
- Wniosek osoby lub jej przedstawiciela ustawowego bądź innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego.
- Numer konta bankowego.
- Dokumenty potwierdzające dochody oraz inne zaświadczenia wykazujące sytuację materialną, bytową i zdrowotną rodziny, w szczególności:
- zaświadczenie albo oświadczenie o wysokości wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia, zawierające informacje o wysokości potrąconej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe;
- oświadczenie o dodatkowych dochodach z pracy dorywczej;
- decyzja właściwego organu w sprawie renty, emerytury, świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego, emerytury pomostowej oraz renty socjalnej;
- orzeczenie komisji do spraw inwalidztwa i zatrudnienia wydanego przed dniem 1 września 1997 r., orzeczenie lekarza orzecznika o niezdolności do pracy, niezdolności do samodzielnej egzystencji, orzeczenie komisji lekarskiej;
- orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie o stopniu niepełnosprawności;
- zaświadczenie lekarskie potwierdzające przewlekłą chorobę;
- faktury za leki;
- wyrok sądu lub odcinki przekazów pocztowych w przypadku otrzymywania alimentów;
- zaświadczenie urzędu gminy albo oświadczenie o powierzchni gospodarstwa rolnego w hektarach przeliczeniowych;
- zaświadczenie albo oświadczenie o kontynuowaniu nauki w szkole ponadpodstawowej lub szkole wyższej;
- dokument określający status cudzoziemca w Rzeczypospolitej Polskiej;
- oświadczenie o stanie majątkowym.
W toku postępowania administracyjnego ośrodek może wymagać dostarczenia także innych dokumentów, jeżeli jest to niezbędne do rozpatrzenia sprawy, przede wszystkim potwierdzających wystąpienie szczególnych okoliczności.
Na potrzeby prowadzonego postępowania ośrodek potwierdza za zgodność z oryginałem kopię otrzymanych dokumentów. Należy jednak podczas składania wniosku okazać pracownikowi oryginał dokumentu.
Termin załatwienia sprawy:
Postępowanie w sprawie ustalenia prawa do specjalnego zasiłku celowego kończy się wydaniem decyzji administracyjnej w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia wniosku wraz z wymaganą dokumentacją. W przypadku konieczności przeprowadzenia szczegółowego postępowania administracyjnego termin załatwienia sprawy może ulec wydłużeniu.
Decyzję administracyjną o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia, wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego. Wywiad przeprowadzany jest w terminie 14 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o konieczności jego przeprowadzenia. W sprawach niecierpiących zwłoki, wymagających pilnej interwencji pracownika socjalnego ośrodka pomocy społecznej, wywiad przeprowadza się niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o potrzebie przyznania świadczenia z pomocy społecznej. Wywiad przeprowadza się w miejscu zamieszkania osoby zainteresowanej lub rodziny albo w miejscu jej pobytu. Celem tej czynności jest zdiagnozowanie sytuacji życiowej rodziny/osoby ubiegającej się o przyznanie pomocy, tj. jej sytuacji osobistej, rodzinnej, zawodowej, materialnej, zdrowotnej etc.
Termin wypłaty świadczenia:
Termin wypłaty świadczenia zostaje wskazany w decyzji; następuje po jej uprawomocnieniu się.
Podstawa prawna przyznania świadczenia:
Ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Dokumenty do pobrania:
- wniosek o pomoc
- numer konta
- oświadczenie o stanie majątkowym
- zaświadczenie o zarobkach
- oświadczenie o wynagrodzeniu
- oświadczenie o uzyskaniu jednorazowego dochodu
- oświadczenie o kontunuowaniu nauki w szkole
- oświadczenie o statusie osoby bezrobotnej
- oświadczenie o powierzchni gospodarstwa rolnego
- oświadczenie o opłacaniu składki na ubezpieczenie społeczne rolników
- inne dokumenty, w tym oświadczenia, niezbędne do ustalenia prawa do zasiłku
Dokumenty dostępne są także w Biurze Obsługi Klienta - pok. nr 1, MGOPS, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń
Złóż wniosek on-line:
Wnioski można również złożyć przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.
- Szczegóły
- Odsłony: 6408
Opis świadczenia:
Zasiłek celowy jest to jednorazowe świadczenie, przyznawane na konkretny cel i służące zaspokojeniu ściśle określonej potrzeby bytowej. Może być przyznany w szczególności na pokrycie części lub całości kosztów zakupu żywności, leków i leczenia, opału, odzieży, niezbędnych przedmiotów użytku domowego, drobnych remontów i napraw w mieszkaniu, a także kosztów pogrzebu. Świadczenie przysługuje także w związku ze zdarzeniem losowym, klęską żywiołową lub ekologiczną. Jednorazowy zasiłek może zostać przyznany również na inne cele, pod warunkiem, że są one niezbędne do zapewnienia bytu.
Wysokość świadczenia:
Ustawa nie określa wysokości zasiłku celowego. Kwota zasiłku ustalana jest odpowiednio do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy przy uwzględnieniu możliwości finansowych ośrodka. Nie bez znaczenia jest również liczba osób uprawnionych do zasiłku celowego, szczególnie w przypadku klęsk żywiołowych, dotykających rozległych terenów.
Kto może wnioskować o świadczenie:
Osoba samotnie gospodarująca lub rodzina, bez dochodów lub o dochodach niższych niż ustawowe kryterium dochodowe.
Ponadto winna również wystąpić co najmniej jedna z niżej wymienionych okoliczności:
- sieroctwo,
- bezdomność,
- bezrobocie,
- niepełnosprawność,
- długotrwała lub ciężka choroba,
- przemoc w rodzinie,
- potrzeba ochrony ofiar handlu ludźmi,
- potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietność,
- bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych,
- trudność w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy,
- trudność w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,
- alkoholizm lub narkomania,
- zdarzenie losowe i sytuacja kryzysowa,
- klęska żywiołowa lub ekologiczna.
Kryteria dochodowe:
- 1010 zł dla osoby samotnie gospodarującej
- 823 zł dla osoby w rodzinie.
Należy jednak wiedzieć, że zasiłek celowy ma charakter uznaniowy i spełnienie kryteriów dochodowych nie gwarantuje jego przyznania.
W określonych sytuacjach o zasiłek celowy mogą ubiegać się również osoby, których dochody przekraczają obowiązujące kryteria dochodowe. Należą do nich przypadki, w których osoba odczuła znaczne pogorszenie sytuacji życiowej wskutek zdarzenia losowego. Jest to zasiłek celowy na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego. W przypadku, gdy osoba poniosła straty w wyniku klęski żywiołowej, może ubiegać się o zasiłek celowy na pokrycie wydatków związanych właśnie z klęską żywiołową lub ekologiczną. W takiej sytuacji dochód również nie jest kryterium branym pod uwagę, a wypłaconego zasiłku nie trzeba zwracać.
Na jaki okres:
Zasiłek celowy jest zasadniczo świadczeniem o charakterze jednorazowym, przyznawanym w danym miesiącu kalendarzowym, w którym został złożony wniosek z dokumentacją.
Gdzie i kiedy należy złożyć wniosek:
Wniosek należy złożyć w ośrodku pomocy społecznej właściwych dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
Wniosek można złożyć tradycyjnie (papierowo) w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń - Biuro Obsługi Klienta, pok. nr 1 (parter)
lub online przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.
Wymagane dokumenty:
- Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość wnioskodawcy – do wglądu.
- Wniosek osoby lub jej przedstawiciela ustawowego bądź innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego.
- Numer konta bankowego.
- Dokumenty potwierdzające dochody oraz inne zaświadczenia wykazujące sytuację materialną, bytową i zdrowotną rodziny, w szczególności:
- zaświadczenie albo oświadczenie o wysokości wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia, zawierające informacje o wysokości potrąconej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe;
- oświadczenie o dodatkowych dochodach z pracy dorywczej;
- decyzja właściwego organu w sprawie renty, emerytury, świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego, emerytury pomostowej oraz renty socjalnej;
- orzeczenie komisji do spraw inwalidztwa i zatrudnienia wydanego przed dniem 1 września 1997 r., orzeczenie lekarza orzecznika o niezdolności do pracy, niezdolności do samodzielnej egzystencji, orzeczenie komisji lekarskiej;
- orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie o stopniu niepełnosprawności;
- zaświadczenie lekarskie potwierdzające przewlekłą chorobę;
- faktury za leki;
- wyrok sądu lub odcinki przekazów pocztowych w przypadku otrzymywania alimentów;
- zaświadczenie urzędu gminy albo oświadczenie o powierzchni gospodarstwa rolnego w hektarach przeliczeniowych;
- zaświadczenie albo oświadczenie o kontynuowaniu nauki w szkole ponadpodstawowej lub szkole wyższej;
- dokument określający status cudzoziemca w Rzeczypospolitej Polskiej;
- oświadczenie o stanie majątkowym.
W toku postępowania administracyjnego ośrodek może wymagać dostarczenia także innych dokumentów, jeżeli jest to niezbędne do rozpatrzenia sprawy.
Na potrzeby prowadzonego postępowania ośrodek potwierdza za zgodność z oryginałem kopię otrzymanych dokumentów. Należy jednak podczas składania wniosku okazać pracownikowi oryginał dokumentu.
Termin załatwienia sprawy:
Postępowanie w sprawie ustalenia prawa do zasiłku celowego kończy się wydaniem decyzji administracyjnej w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia wniosku wraz z wymaganą dokumentacją. W przypadku konieczności przeprowadzenia szczegółowego postępowania administracyjnego termin załatwienia sprawy może ulec wydłużeniu.
Decyzję administracyjną o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia, wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego. Wywiad przeprowadzany jest w terminie 14 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o konieczności jego przeprowadzenia. W sprawach niecierpiących zwłoki, wymagających pilnej interwencji pracownika socjalnego ośrodka pomocy społecznej, wywiad przeprowadza się niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o potrzebie przyznania świadczenia z pomocy społecznej. Wywiad przeprowadza się w miejscu zamieszkania osoby zainteresowanej lub rodziny albo w miejscu jej pobytu. Celem tej czynności jest zdiagnozowanie sytuacji życiowej rodziny/osoby ubiegającej się o przyznanie pomocy, tj. jej sytuacji osobistej, rodzinnej, zawodowej, materialnej, zdrowotnej etc.
Termin wypłaty świadczenia:
Termin wypłaty świadczenia zostaje wskazany w decyzji; następuje po jej uprawomocnieniu się.
Podstawa prawna przyznania świadczenia:
Ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Dokumenty do pobrania:
- wniosek o pomoc
- numer konta
- oświadczenie o stanie majątkowym
- zaświadczenie o zarobkach
- oświadczenie o wynagrodzeniu
- oświadczenie o uzyskaniu jednorazowego dochodu
- oświadczenie o kontunuowaniu nauki w szkole
- oświadczenie o statusie osoby bezrobotnej
- oświadczenie o powierzchni gospodarstwa rolnego
- oświadczenie o opłacaniu składki na ubezpieczenie społeczne rolników
- inne dokumenty, w tym oświadczenia, niezbędne do ustalenia prawa do zasiłku
Dokumenty dostępne są także w Biurze Obsługi Klienta - pok. nr 1, MGOPS, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń
Złóż wniosek on-line:
Wnioski można również złożyć przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.