Opis świadczenia:
Środowiskowy Dom Samopomocy w Gostyniu jest placówką dziennego pobytu, dla pełnoletnich osób przewlekle psychicznie chorych oraz z niepełnosprawnością intelektualną. Celem placówki jest podtrzymanie i rozwijanie umiejętności samodzielnego życia, podniesienie poziomu zaradności życiowej, sprawności psychofizycznej, przystosowanie do funkcjonowania społecznego w środowisku.
Dom pracuje w systemie terapeutycznym, w którym odbywają się zajęcia indywidualne i zespołowe. W trakcie zajęć realizowany jest indywidualny plan postępowania wspierająco - aktywizujący dostosowany do potrzeb osoby niepełnosprawnej i zaburzonej psychicznie. Środowiskowy Dom Samopomocy świadczy usługi specjalistyczne przez 5 dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku, w godzinach od 7.00 do 15.00.
Dom świadczy swoje usługi dla osób z terenu gminy Gostyń, a w uzasadnionych przypadkach dla potrzebujących tej formy pomocy z gmin ościennych powiatu gostyńskiego, na zasadzie zawartego porozumienia. Z odległych części miasta i spoza zapewnia się uczestnikom transport na zajęcia oraz powrót do domu.
Odpłatność za pobyt w środowiskowym domu samopomocy:
Korzystanie z usług świadczonych w ośrodkach wsparcia osobom z zaburzeniami psychicznymi jest nieodpłatne. W przypadku ubiegania się o w/w usługę lub przy sporządzaniu aktualizacji rodzinnego wywiadu środowiskowego w przypadku korzystania z tych usług nie ustala się sytuacji dochodowej i majątkowej osób i rodzin.
Kto może wnioskować o świadczenie:
O świadczenie może ubiegać się pełnoletnia osoba przewlekle psychicznie chora oraz z niepełnosprawnością intelektualną, lub jej opiekun prawny.
Kryteria dochodowe:
Brak kryterium dochodowego.
Na jaki okres:
Okres, na jaki jest osoba umieszczona w środowiskowym domu samopomocy ustalany jest indywidualnie.
Termin przyjęcia do domu ustala kierownik domu w porozumieniu z osobą kierowaną lub jej opiekunem.
Gdzie i kiedy należy złożyć wniosek:
Wniosek należy złożyć w ośrodku pomocy społecznej właściwych dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
Wniosek można złożyć tradycyjnie (papierowo) w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń - Biuro Obsługi Klienta, pok. nr 1 (parter)
lub online przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.
Wymagane dokumenty:
- Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość wnioskodawcy – do wglądu.
- Wniosek osoby ubiegającej się o skierowanie do środowiskowego domu samopomocy lub jej przedstawiciela ustawowego
- Zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza psychiatrę lub neurologa o występujących zaburzeniach psychicznych,
- Zaświadczenie od lekarza rodzinnego o stanie zdrowia, o braku przeciwwskazań do uczestnictwa w zajęciach w ŚDS wraz z informacją o niestwierdzeniu nosicielstwa chorób zakaźnych oraz stanie fizycznym i samodzielności kierowanego,
- Orzeczenie o niepełnosprawności, o ile osoba takie posiada.
W toku postępowania administracyjnego ośrodek może wymagać dostarczenia także innych dokumentów, jeżeli jest to niezbędne do rozpatrzenia sprawy.
Na potrzeby prowadzonego postępowania ośrodek potwierdza za zgodność z oryginałem kopię otrzymanych dokumentów. Należy jednak podczas składania wniosku okazać pracownikowi oryginał dokumentu.
Termin załatwienia sprawy:
Postępowanie w sprawie skierowania do Ośrodka Wsparcia (ŚDS) kończy się wydaniem decyzji administracyjnej w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia wniosku wraz z wymaganą dokumentacją. W przypadku konieczności przeprowadzenia szczegółowego postępowania administracyjnego termin załatwienia sprawy może ulec wydłużeniu.
Decyzję administracyjną o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia, wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego. Wywiad przeprowadzany jest w terminie 14 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o konieczności jego przeprowadzenia. W sprawach niecierpiących zwłoki, wymagających pilnej interwencji pracownika socjalnego ośrodka pomocy społecznej, wywiad przeprowadza się niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o potrzebie przyznania świadczenia z pomocy społecznej. Wywiad przeprowadza się w miejscu zamieszkania osoby zainteresowanej lub rodziny albo w miejscu jej pobytu. Celem tej czynności jest zdiagnozowanie sytuacji życiowej rodziny/osoby ubiegającej się o przyznanie pomocy, tj. jej sytuacji osobistej, rodzinnej, zawodowej, materialnej, zdrowotnej etc.
Podstawa prawna przyznania świadczenia:
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Dokumenty do pobrania:
Dokumenty dostępne są także w Biurze Obsługi Klienta - pok. nr 1, MGOPS, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń
Złóż wniosek on-line:
Wnioski można również złożyć przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.