Opis świadczenia:
Specjalny zasiłek celowy jest to jednorazowe świadczenie, przyznawane na konkretny cel. Może zostać przyznane wyłącznie w szczególnie uzasadnionych przypadkach. Szczególna okoliczność to taka sytuacja, która jest wyjątkowo dotkliwa dla wnioskodawcy, nagła, nie jest jej w stanie pokonać za pomocą własnych możliwości, wynika ze zdarzeń nienależących do zdarzeń codziennych.
Wysokość świadczenia:
Kwota zasiłku ustalana jest odpowiednio do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy przy uwzględnieniu możliwości finansowych ośrodka. Jednakże wysokość zasiłku nie może przekraczać odpowiednio kryterium dochodowego osoby samotnie gospodarującej lub rodziny.
Kto może wnioskować o świadczenie:
Osoba samotnie gospodarująca lub rodzina, przekraczająca ustawowe kryterium dochodowe, wyłącznie w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
Ponadto winna również wystąpić co najmniej jedna z niżej wymienionych okoliczności:
- sieroctwo,
- bezdomność,
- bezrobocie,
- niepełnosprawność,
- długotrwała lub ciężka choroba,
- przemoc w rodzinie,
- potrzeba ochrony ofiar handlu ludźmi,
- potrzeba ochrony macierzyństwa lub wielodzietność,
- bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych,
- trudność w integracji cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy,
- trudność w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,
- alkoholizm lub narkomania,
- zdarzenie losowe i sytuacja kryzysowa,
- klęska żywiołowa lub ekologiczna.
Kryteria dochodowe:
W celu przyznania specjalnego zasiłku celowego mogą się ubiegać osoby lub rodziny o dochodach przekraczających: 776 zł dla osoby samotnie gospodarującej oraz 600 zł dla osoby w rodzinie, wyłącznie w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
Na jaki okres:
Specjalny zasiłek celowy jest świadczeniem o charakterze jednorazowym, przyznawanym w danym miesiącu kalendarzowym, w którym został złożony wniosek z dokumentacją.
Gdzie i kiedy należy złożyć wniosek:
Wniosek należy złożyć w ośrodku pomocy społecznej właściwych dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
Wniosek można złożyć tradycyjnie (papierowo) w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń - Biuro Obsługi Klienta, pok. nr 1 (parter)
lub online przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.
Wymagane dokumenty:
- Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość wnioskodawcy – do wglądu.
- Wniosek osoby lub jej przedstawiciela ustawowego bądź innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego.
- Numer konta bankowego.
- Dokumenty potwierdzające dochody oraz inne zaświadczenia wykazujące sytuację materialną, bytową i zdrowotną rodziny, w szczególności:
- zaświadczenie albo oświadczenie o wysokości wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia, zawierające informacje o wysokości potrąconej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe;
- oświadczenie o dodatkowych dochodach z pracy dorywczej;
- decyzja właściwego organu w sprawie renty, emerytury, świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego, emerytury pomostowej oraz renty socjalnej;
- orzeczenie komisji do spraw inwalidztwa i zatrudnienia wydanego przed dniem 1 września 1997 r., orzeczenie lekarza orzecznika o niezdolności do pracy, niezdolności do samodzielnej egzystencji, orzeczenie komisji lekarskiej;
- orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie o stopniu niepełnosprawności;
- zaświadczenie lekarskie potwierdzające przewlekłą chorobę;
- faktury za leki;
- wyrok sądu lub odcinki przekazów pocztowych w przypadku otrzymywania alimentów;
- zaświadczenie urzędu gminy albo oświadczenie o powierzchni gospodarstwa rolnego w hektarach przeliczeniowych;
- zaświadczenie albo oświadczenie o kontynuowaniu nauki w szkole ponadpodstawowej lub szkole wyższej;
- dokument określający status cudzoziemca w Rzeczypospolitej Polskiej;
- oświadczenie o stanie majątkowym.
W toku postępowania administracyjnego ośrodek może wymagać dostarczenia także innych dokumentów, jeżeli jest to niezbędne do rozpatrzenia sprawy, przede wszystkim potwierdzających wystąpienie szczególnych okoliczności.
Na potrzeby prowadzonego postępowania ośrodek potwierdza za zgodność z oryginałem kopię otrzymanych dokumentów. Należy jednak podczas składania wniosku okazać pracownikowi oryginał dokumentu.
Termin załatwienia sprawy:
Postępowanie w sprawie ustalenia prawa do specjalnego zasiłku celowego kończy się wydaniem decyzji administracyjnej w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia wniosku wraz z wymaganą dokumentacją. W przypadku konieczności przeprowadzenia szczegółowego postępowania administracyjnego termin załatwienia sprawy może ulec wydłużeniu.
Decyzję administracyjną o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia, wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego. Wywiad przeprowadzany jest w terminie 14 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o konieczności jego przeprowadzenia. W sprawach niecierpiących zwłoki, wymagających pilnej interwencji pracownika socjalnego ośrodka pomocy społecznej, wywiad przeprowadza się niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o potrzebie przyznania świadczenia z pomocy społecznej. Wywiad przeprowadza się w miejscu zamieszkania osoby zainteresowanej lub rodziny albo w miejscu jej pobytu. Celem tej czynności jest zdiagnozowanie sytuacji życiowej rodziny/osoby ubiegającej się o przyznanie pomocy, tj. jej sytuacji osobistej, rodzinnej, zawodowej, materialnej, zdrowotnej etc.
Termin wypłaty świadczenia:
Termin wypłaty świadczenia zostaje wskazany w decyzji; następuje po jej uprawomocnieniu się.
Podstawa prawna przyznania świadczenia:
Ustawa z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Dokumenty do pobrania:
- wniosek o pomoc
- numer konta
- oświadczenie o stanie majątkowym
- zaświadczenie o zarobkach
- oświadczenie o wynagrodzeniu
- oświadczenie o kontunuowaniu nauki w szkole
- oświadczenie o statusie osoby bezrobotnej
- oświadczenie o powierzchni gospodarstwa rolnego
- oświadczenie o opłacaniu składki na ubezpieczenie społeczne rolników
- inne dokumenty, w tym oświadczenia, niezbędne do ustalenia prawa do zasiłku
Dokumenty dostępne są także w Biurze Obsługi Klienta - pok. nr 1, MGOPS, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń
Złóż wniosek on-line:
Wnioski można również złożyć przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.