Opis świadczenia:
Pomoc materialna o charakterze socjalnym przysługuje:
- uczniom szkół publicznych i niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych dla młodzieży i dla dorosłych oraz słuchaczom kolegiów pracowników służb społecznych - do czasu ukończenia kształcenia, nie dłużej jednak niż do ukończenia 24. roku życia;
- wychowankom publicznych i niepublicznych ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych – do czasu ukończenia realizacji obowiązku nauki;
- uczniom szkół niepublicznych nieposiadających uprawnień szkół publicznych dla młodzieży i dla dorosłych – do czasu ukończenia realizacji obowiązku nauki.
Zasiłek szkolny przysługuje uczniom / słuchaczom znajdującym się przejściowo w trudnej sytuacji materialnej z powodu zdarzenia losowego, w szczególności:
- śmierć jednego z rodziców,
- nagła choroba,
- kradzież,
- pożar,
- zalanie,
- inne zdarzenie nadzwyczajne i nieprzewidywalne.
Pomoc materialna o charakterze socjalnym przyznawana jest uczniom zamieszkałym na terenie Gminy Gostyń. Świadczenia pomocy materialnej o charakterze socjalnym nie przysługują dzieciom objętym rocznym obowiązkowym przygotowaniem przedszkolnym.
Wysokość świadczenia:
Wysokość świadczenia uzależniona jest od sytuacji materialnej, w której znalazł się uczeń/słuchacz.
Kto może wnioskować o świadczenie:
Wnioskować o świadczenie może rodzic ucznia, którego sytuacja uległa znacznemu pogorszeniu w związku ze zdarzeniem losowym.
O zasiłek szkolny można ubiegać się w terminie nie dłuższym niż dwa miesiące od wystąpienia zdarzenia.
Kryteria dochodowe:
Brak kryterium dochodowego.
Na jaki okres:
Zasiłek szkolny jest świadczeniem jednorazowym.
Gdzie i kiedy należy złożyć wniosek:
Wniosek należy złożyć w ośrodku pomocy społecznej, właściwym dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
Wniosek można złożyć tradycyjnie (papierowo) w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń - Biuro Obsługi Klienta, pok. nr 1 (parter)
Wymagane dokumenty:
- Wniosek o przyznanie świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla ucznia
Dokument potwierdzające wystąpienie zdarzenia losowego:
- akt zgonu (do wglądu)
- zaświadczenie z Policji, Straży Pożarnej
- informacja o dochodach rodziny i pogorszeniu się sytuacji materialnej ucznia/słuchacza spowodowanej zdarzeniem losowym
Termin załatwienia sprawy:
Postępowanie w sprawie ustalenia prawa do zasiłku kończy się wydaniem decyzji administracyjnej w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia wniosku wraz z wymaganą dokumentacją. W przypadku konieczności przeprowadzenia szczegółowego postępowania administracyjnego termin załatwienia sprawy może ulec wydłużeniu.
Termin wypłaty świadczenia:
Zasiłek szkolny wypłaca się niezwłocznie po doręczeniu decyzji stronie postępowania.
Podstawa prawna przyznania świadczenia:
Ustawa z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego
Dokumenty do pobrania:
Dokumenty dostępne są także w Biurze Obsługi Klienta - pok. nr 1, MGOPS, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń