Opis świadczenia:
Dzienny Dom “Senior+” w Gostyniu jest ośrodkiem wsparcia dziennego, zapewniający pomoc i aktywizację społeczną. Seniorzy mają możliwość nawiązać i podtrzymać relacje społeczne oraz rozwijać swoje zainteresowania. Placówka dysponuje 50 miejscami, zapewnia usługi od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.30 do 15.30. Dla osób, które mają trudności w poruszaniu się Dzienny Dom “Senior+” zapewnia dowóz.
Odpłatność za pobyt w dziennym domu:
Wysokość ponoszonych opłat jest uzależniona od sytuacji dochodowej uczestnika.
Osoby zainteresowane mogą skorzystać z wyżywienia. Koszt dziennego posiłku określa kierownik DDS+.
Szczegółowe zasady ponoszenia odpłatności za pobyt w Dziennym Domu „Senior +” ustalane są na podstawie uchwały Nr XXX/380/21 Rady Miejskiej w Gostyniu z dnia 23 września 2021 r. w sprawie szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w Dziennym Domu "Senior+" w Gostyniu.
Kto może wnioskować o świadczenie:
O skierowanie do Dziennego Domu „Senior +” w Gostyniu mogą wnioskować osoby nieaktywne zawodowo w wieku 60+, będące mieszkańcami gminy Gostyń.
Kryteria dochodowe:
Brak kryterium dochodowego.
Na jaki okres:
Okres, na jaki jest osoba kierowana do dziennego domu ustalany jest indywidualnie.
Termin przyjęcia do dziennego domu ustala kierownik dziennego domu w porozumieniu z osobą kierowaną lub jej opiekunem.
Gdzie i kiedy należy złożyć wniosek:
Wniosek należy złożyć w ośrodku pomocy społecznej właściwych dla miejsca zamieszkania wnioskodawcy.
Wniosek można złożyć tradycyjnie (papierowo) w Miejsko-Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń - Biuro Obsługi Klienta, pok. nr 1 (parter)
lub online przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.
Wymagane dokumenty:
- Dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość wnioskodawcy – do wglądu.
- Wniosek osoby ubiegającej się o skierowanie do dziennego domu
- Dokumenty potwierdzające dochody oraz inne zaświadczenia wykazujące sytuację materialną, bytową i zdrowotną rodziny, w szczególności:
- zaświadczenie albo oświadczenie o wysokości wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia, zawierające informacje o wysokości potrąconej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe;
- oświadczenie o dodatkowych dochodach z pracy dorywczej;
- decyzja właściwego organu w sprawie renty, emerytury, świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego, emerytury pomostowej oraz renty socjalnej;
- orzeczenie komisji do spraw inwalidztwa i zatrudnienia wydanego przed dniem 1 września 1997 r., orzeczenie lekarza orzecznika o niezdolności do pracy, niezdolności do samodzielnej egzystencji, orzeczenie komisji lekarskiej;
- orzeczenie o stopniu niepełnosprawności;
- wyrok sądu lub odcinki przekazów pocztowych w przypadku otrzymywania alimentów;
- zaświadczenie urzędu gminy albo oświadczenie o powierzchni gospodarstwa rolnego w hektarach przeliczeniowych;
- oświadczenie o stanie majątkowym.
W toku postępowania administracyjnego ośrodek może wymagać dostarczenia także innych dokumentów, jeżeli jest to niezbędne do rozpatrzenia sprawy.
Na potrzeby prowadzonego postępowania ośrodek potwierdza za zgodność z oryginałem kopię otrzymanych dokumentów. Należy jednak podczas składania wniosku okazać pracownikowi oryginał dokumentu.
Termin załatwienia sprawy:
Postępowanie w sprawie ustalenia prawa do zasiłku okresowego kończy się wydaniem decyzji administracyjnej w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia wniosku wraz z wymaganą dokumentacją. W przypadku konieczności przeprowadzenia szczegółowego postępowania administracyjnego termin załatwienia sprawy może ulec wydłużeniu.
Decyzję administracyjną o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia, wydaje się po przeprowadzeniu rodzinnego wywiadu środowiskowego. Wywiad przeprowadzany jest w terminie 14 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o konieczności jego przeprowadzenia. W sprawach niecierpiących zwłoki, wymagających pilnej interwencji pracownika socjalnego ośrodka pomocy społecznej, wywiad przeprowadza się niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o potrzebie przyznania świadczenia z pomocy społecznej. Wywiad przeprowadza się w miejscu zamieszkania osoby zainteresowanej lub rodziny albo w miejscu jej pobytu. Celem tej czynności jest zdiagnozowanie sytuacji życiowej rodziny/osoby ubiegającej się o przyznanie pomocy, tj. jej sytuacji osobistej, rodzinnej, zawodowej, materialnej, zdrowotnej etc.
Podstawa prawna przyznania świadczenia:
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Dokumenty do pobrania:
- wniosek o pomoc
- oświadczenie o stanie majątkowym
- zaświadczenie o zarobkach
- oświadczenie o wynagrodzeniu
- oświadczenie o powierzchni gospodarstwa rolnego
- oświadczenie o opłacaniu składki na ubezpieczenie społeczne rolników
- inne dokumenty, w tym oświadczenia, niezbędne do ustalenia prawa do zasiłku
Dokumenty dostępne są także w Biurze Obsługi Klienta - pok. nr 1, MGOPS, ul. Wrocławska 250, 63-800 Gostyń
Złóż wniosek on-line:
Wnioski można również złożyć przez Portal Informacyjno-Usługowy Emp@tia.