I piętro, pok. nr 107
tel. 65 300 22 58

 

Do zadań koordynatora ds. pomocy społecznej i usług opiekuńczych należy w szczególności:

  • nadzór nad bieżącym uaktualnianiem bazy danych systemu „POMOST”, w tym sprawdzanie zgodności naniesionych danych przez podległych pracowników;
  • nadzór nad bieżącym uaktualnianiem bazy danych systemu „POMOST”, w tym sprawdzanie zgodności naniesionych danych przez podległych pracowników;
  • dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń;
  • pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych;
  • inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mającym trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczącej usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin;
  • współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz rozwijaniu regionalnych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia;
  • koordynowanie organizacji i realizacji usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania dla osób starszych, samotnych, chorych oraz z niepełnosprawnościami;
  • organizowanie usług specjalistycznych dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
  • planowanie, wdrażanie i nadzorowanie realizacji usług opieki wytchnieniowej w ramach programów lokalnych, rządowych lub projektów finansowanych ze środków zewnętrznych;
  • planowanie, wdrażanie i koordynowanie działań związanych ze świadczeniem usług asystenckich dla osób z niepełnosprawnościami, w tym w ramach programu Asystent Osobisty Osoby z Niepełnosprawnością;
  • ustalanie harmonogramów i przydzielanie opiekunów, asystentów i personelu wspierającego zgodnie z zapotrzebowaniem i kwalifikacjami;
  • prowadzenie bieżącej współpracy z rodzinami, opiekunami faktycznymi i innymi specjalistami wspierającymi osoby korzystające z usług;
  • współpraca z organizacjami pozarządowymi i podmiotami zewnętrznymi świadczącymi usługi opiekuńcze lub asystenckie na podstawie umów;
  • nadzorowanie jakości świadczonych usług – poprzez kontrole, wizyty środowiskowe, analizę dokumentacji i rozmowy z klientami oraz pracownikami;
  • prowadzenie dokumentacji i zestawień dotyczących realizowanych usług, w tym:
     – liczby klientów i godzin usług,
     – danych o zatrudnionym personelu,
     – danych do planów i analiz;
  • opracowywanie sprawozdań merytorycznych i statystycznych do instytucji nadrzędnych (np. MPiPS, PFRON, GUS) dotyczących usług opiekuńczych, specjalistycznych, wytchnieniowych i asystenckich;
  • tworzenie zapotrzebowania finansowego na realizację poszczególnych usług w ujęciu rocznym i kwartalnym, w tym:
     – kosztów wynagrodzeń personelu,
     – zapotrzebowania na środki trwałe i materiały,
     – wydatków na współpracę z podmiotami zewnętrznymi;
  • współpraca z działem finansowo-księgowym OPS przy opracowywaniu planów finansowych, korekt budżetowych oraz rozliczeń projektów;
  • współpraca z działem kadr i administracji w zakresie rekrutacji, umów i organizacji pracy zespołu opiekunów i asystentów;
  • analiza lokalnych potrzeb środowiskowych w zakresie opieki, samodzielności i dostępności usług wspierających;
  •  udział w opracowywaniu i realizacji strategii, programów lokalnych oraz projektów dotyczących opieki długoterminowej i wsparcia osób z niepełnosprawnościami;
  •  współpraca z innymi działami OPS, w szczególności z działem pomocy społecznej i wsparcia rodziny, celem zapewnienia kompleksowej opieki klientom;
  • wykonywanie innych zadań przewidzianych przepisami prawa oraz zadań wynikających z poleceń lub upoważnień kierownika;

Koordynator ds. pomocy społecznej i usług opiekuńczych sprawuje bezpośredni nadzór nad Działem Pomocy Społecznej i Zespołem Usług Opiekuńczych